Är din hemsida Retina Ready?

Dagens skärmar blir allt större, får högre upplösningar, och högre pixeltäthet. Retina är den nya tekniken som fler och fler företag idag börjar uppmärksamma. Moderna webbplatser bör redan nu anpassas för Retina Ready.

Är din hemsida Retina Ready?

Apple står idag i framkant för den nya tekniken av retinaskärmar som den senaste tiden tillverkats och idag används på flera miljoner enheter av iPhone, iPad och nya MacBook Pro (Retina). Den nya Retina-tekniken, (även kallat ”flytande kristalldisplayer”) gör det möjligt att ha en så hög pixeltäthet att inte ens ögat kan urskilja pixlarna hos text och bilder. Det möjliggör skärmar med en högre skärpa och högre upplösning än tidigare.

Vi på webbyrån Traffic Light är väl insatta i den här tekniken och vet hur webbplatser bör anpassas för retinaskärmar och vi rekommenderar alla framåttänkande företag att redan nu förbereda sin webbplats så att den anpassas för Retina.

Men som i allt annat här i världen finns det både för- och nackdelar med att skaffa en webbplats som är Retina Ready.

Fördelen med en webbplats anpassad för Retina är att bilder förblir skarpa oavsett vilken enhet eller skärmstorlek du använder, vilket är ett stort plus när det gäller användarupplevelsen. Nackdelen är webbplatsen kan bli något långsamare och ta längre tid att ladda in eftersom det krävs tyngre bilder. En lösning på denna problematik är att då välja vilka bilder som är viktigast att ha i Retina. En logotype och vissa ikoner kan med fördel göras retina ready utan att det behöver betyda särskilt mycket tyngre och längre nedladdning av hemsidan.

Det är inte heller enbart bilder som påverkar laddningshastigheten hos en webbplats. Det beror även på hur den är kodad och optimerad. Vi på Traffic Light vet hur man skapar modern webb anpassad för framtiden, med snygg och ren kod, anpassad för Retina Ready och med Responsive Design.